Monday, September 26, 2011

Speech at Applied Psychology Seminar; Nagano

On September 11th, I was invited to a seminar in Nagano, Japan, to speak about my reasons for studying the martial arts. Though the seminar covered various topics over the course of the weekend, Sunday was devoted to the topic of "disability sports". Since I am a foreigner with a disability who has altered the course of his life to pursue the practice of Budo, Kokushikan's Nakajima Sensei invited me to give a short talk. Below I have included my speech in both Japanese and English. My Japanese is by no means fluent, so there are some errors both with kanji and grammar.



はじめまして、
フクストラ、ニコラスと申します 今日は、自分の武道、合気道や柔道などを
しているわけについて話したいとおもっております。先に、ちょっと自己紹介をいたします。


七歳のころに、激しい頭痛がはじまって、大変な病気にかかりました。お医者さんたちは、いろいろな検査をしましたが、4ヶ月間原因を見つけられませんでした。やっと、視神経の後ろに、脳腫瘍が探し出されました。
三箇所の外科的手術が、私のいのちを助けました。
けれども、視神経は、大変傷つけられました。
三回目の外科的手術をうけてから、みえなくなりました。

とつぜん、人生が切り替わりました。すべてのことのやりかたがまたならわなければなりませんでした。点字の読み方から杖のあるきかたまで、
ゼロからはじめなければなりませんでした。
その上、薬のために、体がむくみ、病院に入院したときには、
体がすっかり弱くなって、自信がなくなりました。体の健康とメンタルは、強い関係があります。だから、高校に入ってから、
スポーツをはじめたかったです。

もともと、高校の四年間、レスリングをしました。けれども、大学に入ると、
授業で、すごく忙しくなりました。レスリングのような大変なぶかつをできませんでした。でも、スポツを鈴木たかったです。

大学の一年生に、初めて合気道をやってみました。そのときから、ずっと武道をしています。3年前、日本にきてから、柔道もはじめました。


武道をやっている理由がたくさんあります。ひとつは、私は、武道によって、自信をとりもどすことができました。
合気道や柔道をやっているときには、、障害を持っているかどうか、関係がありません。だれでも、強い点と弱い点があります。武道では、自分の強いところを使って、自分の弱いところをつよくしていくことができます。
資格を使わないのに、ほかの4巻によっております。とくに、触覚が大切です。
合気道のばいは、相手が、受身まで案内します。柔道のばいは、相手の動きを感じて、投げます。

ほかの武道をやっている理由は、もともと、合気道を始めたときには、皆と一緒に上手になっている目的がありました。二人で、技を発展しました。柔道では、やっぱり、だれかがかって、だれかが、まけます。けれども、私は受動を始めた北九州の同情では、お互いにてつだって、いい技を造りました。

この二つの理由では、武道をやっております。自分の自信をとりもどすことと、一緒で上手になる目的は、とてもたいせつでした。

ありがとうございました。

Good morning;

My name is Nicholas Hoekstra. Today, I’d like to speak about the reasons I am doing budo; Aikido and Judo. But first, let me introduce myself.

I am from Michigan in the United States. I’m 27 years old. Twenty years ago, at the age of seven, I began to have migraines and became seriously ill. Though doctors performed several tests, four months passed without the source of my migraines being discovered. Finally, a tumor was found behind my optic nerves. Three surgeries saved my life, but my optic nerves were already seriously damaged. From the time of the third surgery I was left completely blind.

My entire life changed in an instant. I had to learn ways of doing everything; from learning to read Braille to learning how to walk with a cane, I had to begin from zero. On top of this, medicines had left me very overweight and the time spent in the hospital had left my body very weak. My self confidence was gone. Both mental and physical health are closely connected, however, and when I entered high school I wanted to begin playing sports.

Originally, I wrestled during the four years of high school. However, when I entered University I became very busy with classes. I could not continue with a sport as demanding as wrestling. I wanted to continue doing something, though.
In my freshman year of University I tried Aikido for the first time. Since then, I have not stopped practicing budo. Three years ago, when I came to Japan, I also began practicing Judo.

There are many reasons to practice budo. For one, in my case, through the practice of budo I was able to rebuild my self esteem. When you do Aikido or Judo it does not matter whether or not you have a perceived disability. Every person has their strong points and their weak points. One is able to use their strength to fortify and improve upon their weaknesses. Although I am unable to see, I depend upon my other four senses. In the case of budo, the sense of touch is especially important. In Aikido, one guides their partner to take a fall. In the case of Judo, one feels the movements of their partner and attempts a throw.

Another reason for which I do budo is that, when I first started Aikido, the purpose of training was that everyone work together to improve their skills. Two people together work to perform a technique. In the case of Judo, of course someone wins and someone loses. However, in the Kitakyushu dojo where I first began training Judo, people helped each other to make better throws.

For these two reasons I practice budo: for the purpose of building my self confidence and the fact that people work together to develop better skills.

Thank you very much.

No comments:

Post a Comment